Minder snoepen en snacken? Zo doe je dat!

6 tips om ervoor te zorgen dat je minder (of helemaal niet meer!) snoept en snackt.

Af en toe iets lekkers en ongezond mag natuurlijk best, maar bij mij blijft het eerlijk gezegd nooit bij dat ene handje chips… herkenbaar? Ik begin er dus maar gewoon niet aan. Met deze 6 tips maak je het jezelf een stuk makkelijker om al dat lekkers te laten staan:

  1. Verdeel je eten over meerdere momenten per dag
    Eet elke 2 à 3 uur iets, dus 5 of 6 keer per dag. Je voorkomt dan dat je trek krijgt in iets lekker, of zit zodra je trek krijgt al zo dicht tegen je volgende eetmoment aan dat je het nog wel even uit kunt houden. Bovendien zorg je zo dat je spijsvertering in beweging blijf, waardoor je automatisch meer calorieën verbrandt.

  2. Bereid je eten voor
    Zorg dat je niet na hoeft te denken over wat je gaat eten. Als alles klaar staat is het alleen maar een kwestie van pakken en misschien even opwarmen. Moet je nog koken? Dan is de verleiding groot om toch voor de snelle ongezonde hap te gaan.

  3. Prop jezelf vol met groenten
    Zo zit je simpelweg te vol om nog te willen snoepen of snacken. En die groenten zijn alleen maar gezond! Het voedingscentrum adviseert 200 gram groenten, ik kom makkelijk op 600 gram per dag!

  4. Zorg voor een Emergency Kit!
    Neem altijd als je op pad gaat een gezonde snack mee, voor het geval je later thuis bent dan verwacht of opeens gewoon heel erg trek krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een appel, komkommertjes of worteltjes.

  5. Drink 2 liter water per dag
    Dorst wordt vaak verward met honger, dus zorg ervoor dat je lichaam gehydrateerd blijft. Drink verdeeld over de dag minimaal 2 liter water.

  6. Ga iets anders doen
    Drink een glas water (kom je meteen aan je doel van 2 liter per dag!) en ga even iets anders doen. De was opvouwen, tuin aanharken, rondje lopen… Alles om je gedachten te verzetten en niet meer aan snoepen en snacken te denken.