Goede voornemens - het eerste kwartaal zit er bijna op… tijd voor plan B.

Het nieuwe jaar is een prachtig moment voor een terugblik en evaluatie van het afgelopen jaar en natuurlijk om te bedenken hoe je het volgend jaar alles beter gaat doen. New year, new me! toch?

Helaas zijn de meesten nu al afgehaakt en heeft maar 5% van de mensen zijn of haar goede voornemens volgehouden. Jammer, want goede voornemens zijn een prachtige start van een verandering. Maar met alleen goede voornemens kom je er niet.

Als je iets wilt veranderen moet je ten eerste duidelijk hebben wat je precies wilt veranderen. Waar wil je mee stoppen, maar vooral ook wat wil je wél gaan doen. Hiervoor zul je een plan moeten maken. En in mijn ervaring werkt een rigoureus plan vaak in je nadeel. Volgens mij is dat de reden dat we onze goede voornemens zo snel weer laten varen. We willen te snel en te veel veranderen, en houden dat niet vol.

Dus je eerste stap om succesvol te veranderen is een gedegen, haalbaar plan.

Je tweede stap is een plan B. Klinkt gek, maar als je iets wilt veranderen kun je erop rekenen dat je, om welke reden dan ook, een keer terug zult vallen in je oude gewoontes. Je plan B zorgt ervoor dat je ook in dat geval voorbereidt bent en weet hoe je jezelf weer op de rit van je eerste plan krijgt. Plan B bevat in elk geval: vergeef jezelf! Het is oké dat het niet in 1 keer lukt, het belangrijkste is weer doorgaan. En daarvoor zul je terug moeten naar hetgeen je in de eerste instantie motiveerde om iets te willen veranderen. Het is dus heel belangrijk om te weten wat je motivatie is. Als je dat helder hebt, is plan B simpelweg dat weer voor jezelf naar boven halen.

En dan is 15 maart net zo’n mooi moment als 1 januari om met je goede voornemens te beginnen!!